آموزش کشت هیدروپونیک برای افراد مبتدی

در آموزش قبلی ما به تفاوت ها و مزیت ها و معایب کشت هیدروپونیک پرداختیم. در این مقاله قصد داریم آموزشی بسیار مفید و هدفمند در جهت این که چطور گیاه خود را به روش هیدروپونیک پرورش دهیم بپردازیم. پس اگر کشت هیدروپونیک را انتخاب کرده اید با ما در این آموزش همراه باشید.

کشت هیدروپونیک

چطور یک فرد مبتدی می تواند کشت هیدروپونیک خود را آغاز نماید؟

اگر میخواهید کشت گیاه خود را آغاز نمایید این مقاله به شما کمک می کند که چطور کشت هیدروپونیک خود را در محیط یک اتاق کوچک یا ایندور آغاز نمایید.

این یک آموزش بسیار عالی برای مبتدیان می باشد لذا از بیان جزئیات زیاد و اصطلاحات پیچیده آن خودداری می کنیم.

 

هیدروپونیک چیست ؟

قبل از شروع کار بیایید با مفهوم کشت هیدروپونیک آشنا شویم.

کشت هیدروپونیک چیست ؟

ویکی پدیا یک تعریف ساده و کاملی را در این مورد ارائه می دهد:

هیدروپونیک یکی از زیر مجموعه های کشت در محیط آب می باشد و روشی برای رشد گیاهان با استفاده ای محلول های مواد معدنی در آب در محیط بدون خاک است. گیاهان در این روش در محیطی از محلولی مواد معدنی یا محیطی بی اثر مانند پرلیت، کوکوپیت یا شن رشد می کنند. مواد مغذی موجود در هیدروپونیک می تواند ضایعات ماهی ، مواد مغذی معمولی یا کود اردک باشد.

بنابراین اساساً ، ما به دنبال رشد گیاهان بدون نیاز به کاشت آنها در زمین هستیم. این بدان معناست که در صورت انتخاب می توانیم آنها را در داخل خانه پرورش دهیم!

چرا کشت هیدروپونیک ؟

در نمودار بالا که طی تحقیقاتی که توسط متخصصین برتر جهان بر روی کشت هیدروپونیک گوجه فرنگی هلندی صورت گرفته است نشان میدهد که گیاه در کشت هیدروپونیک اندازه ی بزرگ تر و در نتیجه محصول بیشتری را به ارمغان آورده است. شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کشاورزان تمایل به کشت هیدروپونیک دارند اما ما برخی از محبوب ترین دلایل را بیان می کنیم.

رشد سریع تر :
گیاهان با رشد در محیط هیدروپونیک سریع تر رشد می کنند زیرا این روش کارآمدتری برای رشد آنها می باشد. به عنوان مثال ، اکثر کارشناسان موافقند که گیاهان در کشت هیدروپونیک در مقابل خاک حداقل 20 درصد سریع تر رشد می کنند. این یک صرفه جویی بزرگ در زمان می باشد!

 

بازده بیشتر:
دانشمندان نظریه های زیادی در مورد علت این امر دارند ، اما واقعیت این است که کارشناسان همچنین موافق هستند که شما می توانید حداقل 20 تا 25 درصد عملکرد بیشتری در کشت هیدروپونیک در مقایسه با رشد در خاک انتظار داشته باشید. 

 

عدم استفاده از خاک:
این می تواند یک مزیت باشد زیرا ممکن است در منطقه ای زندگی کنید که خاک مناسبی برای رشد گیاهان در خارج وجود ندارد. یا شاید شما منطقه ای در خارج از خانه ندارید به این دلیل که در یک منطقه شهری زندگی می کنید. شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. با کشت هیدروپونیک ، می توانید کشت گیاهان را شروع کنید ، حتی اگر خاک نداشته باشید!

صرفه جویی در فضای مورد دسترس برای کشت گیاه!
از آنجا که گیاهان شما نیازی ندارند ریشه های خود را در خاک زیادی پخش کنند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را بدست آورند (اما آنها در کشت هیدروپونیک توسط محلول آب غنی از مواد مغذی اکسیژن دار احاطه شده اند) در کشت هیدروپونیک می توانید گیاهان بیشتری را به هم نزدیک کنید.

این به معنای صرفه جویی در مکان مورد دسترس برای رشد گیاه می باشد و یکی از ویژگی های شگفت انگیز رشد به روش هیدروپونیک است که چند گیاه را می توان در کنار هم قرار داد و در یک فضای کوچک پرورش داد. باز هم ، این برای ساکنان مناطق شهری که می خواهند گیاهان زیادی با فضای کم پرورش دهند مناسب است.

صرفه جویی در مصرف آب:
بله درسته ! صرفه جویی در مصرف آب زیرا از مخازن سرپوشیده استفاده می کنید (برای جلوگیری از تبخیر) و آب از کف خارج نمی شود (زیرا مخازن آب بندی شده اند) – گیاهان مقدار دقیق آب مورد نیاز خود را در هر زمان می گیرند و بقیه در مخزن باقی می ماند. مخزنی که بعداً مورد استفاده قرار می گیرد. این را با کشاورزی در بستر خاک مقایسه کنید ،

جایی که باید روزانه گیاهان خود را آبیاری کنید و بیشتر آب هدر می رود. شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. به راحتی می توان دید که همان مقدار آبی که برای آبیاری یک گیاه در خاک به مدت یک روز استفاده می شود ، می تواند گیاه را در یک سیستم هیدروپونیک ساده برای چندین روز یا حتی یک هفته در یک زمان آبیاری کند! به طور خلاصه ، شما می توانید حدود 90 درصد از آب خود را با تغییر در کشت هیدروپونیک ذخیره کنید.

عدم وجود علف هرز:
یکی از خسته کننده ترین ، وقت گیرترین فعالیت ها برای بسیاری از باغداران ، تمیز کردن باغهای خود و بیرون کشیدن علف های هرز است. با رشد هیدروپونیک هیچ علف هرزی در محیط کشت شما وجود نخواهد داشت!

بیماریها و آفات کمتر:
|
از آنجا که از خاک استفاده نمی کنید ، بسیاری از بیماری ها و آفات ناشی از خاک را که به طور معمول می توانند گیاهان را خراب کرده و باغبانی را به دردسر بیاندازید ، از بین می برید.

 

چرا اکنون زمان بسیار خوبی برای کشت گیاهان به صورت هیدروپونیک می باشد؟

حقیقت این است که کشاورزی به روش هیدروپونیک هرگز تا این اندازه محبوبیت نداشته است و شما می توانید با خرید بسیاری از لوازم مورد نیاز خود از دیجی فارمر، با راه اندازی سیستم هیدروپونیک خود شروع به کار کنید.

 

انواع سیستم های هیدروپونیک و تفاوت آن ها !

  1. کشت آب عمیق (DWC)
  2. کشت به روش Ebb and Flow
  3. فتیله ( جدب و دفع آب به روش مویرگی
  4. کشت به روش آبیاری قطره ای
  5. ایروپونیک
  6. تکنیک فیلم تغذیه ای (NFT)

در حال حاضر ، در واقع انواع مختلفی از هر یک از این انواع مختلف سیستم های هیدروپونیک وجود دارد، اما این ها نمای کلی و دسته بندی طرح های اصلی “سطح بالا” می باشند.

در اینجا نکته مهمی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:
همه این سیستم ها هیدروپونیک هستند زیرا از خاک استفاده نمی کنند و به دلیل اینکه به گیاهان به جای کاشت آنها در خاک به محلول آب غنی از مواد مغذی تغذیه می کنند. تنها تفاوت بین این روش ها این است که چگونه آب ، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند.

راحت ترین روش کشت هیدروپونیک!

بدون تردید ، اکثر کارشناسان هیدروپونیک موافقند که سیستم هیدروپونیک کشت آب عمیق (DWC) ساده ترین نوع سیستم هیدروپونیک است که می توان از آن برای رشد در محیط ایندور استفاده کرد زیرا به حداقل مواد، منابع و دانش برای شروع نیاز دارد. شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید.

در سیستم هیدروپوینک DWC ، شما به سادگی مخزنی را با محلول مغذی خود پر می کنید. سپس ریشه های گیاه خود را در آن محلول معلق می کنید تا آنها به طور مداوم آب ، اکسیژن و مواد مغذی دریافت کنند. شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. سپس اکسیژن مورد نیاز توسط یک پمپ اکسیژن مداوم به آب اضافه می شود. متداول ترین روش اکسیژن رسانی به مخزن محلول مواد مغذی با پمپ هوا و سنگ هوا برای پمپاژ اکسیژن به داخل آب است.

این کار باعث می شود ریشه های گیاه شما “غرق نشوند” که – هرچند عجیب به نظر می رسد – اما یک نگرانی واقعی است زیرا گیاهان شما اکسیژن مورد نیاز خود را از آب بدست می آورند. با استفاده از سیستم DWC ، راه اندازی آن بسیار ساده است (هنگامی که نحوه عملکرد این دستگاه را بفهمید) و نگهداری بسیار کمتر نسبت به مدل های دیگر است ( هنگامی که نحوه عملکرد آن را درک کنید ) که بسیار مناسب برای مبتدیان هیدروپونیک است.

چگونه میتوان یک سیستم هیدورپونیک DWC را با حداقل هزینه و در یک ساعت راه اندازی کرد ؟

در این مرحله ، شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توانید سیستم هیدروپونیک Deep Water Culture خود را شروع کنید.

خبر خوب این است که این کار راحت تر از آنچیزی است که فکر می کنید!

احتمالاً ساده ترین راه برای شروع استفاده از سطل های معمولی 20 لیتری است که فقط برای یک گیاه مناسب است. از نمودار تصویر بالا ، می توانید ببینید این تنظیم بسیار آسان است.

کشت هیدروپونیک

نور مورد نیاز گیاه چطور تامین میشود؟

واقعیت این است که گیاهان شما برای رشد نیاز به نور دارند.

پاسخ ساده این است که اگر بتوانید سیستم هیدروپونیک خود را در جایی قرار دهید که گیاهان شما حداقل 6 ساعت در روز در معرض نور خورشید قرار بگیرند ، عالی می شود. نور خورشید تمام نور مورد نیاز گیاهان را برای رشد صحیح فراهم می کند.

اگر نمی توانید گیاهان خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید ، باید نور مصنوعی مورد نیاز خود را با استفاده از پنلهای نور کشت گیاه خود تهیه کنید. شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. حقیقت این است که بحث کامل در مورد چراغ های مناسب برای کشت ایندور خارج از حوصله این مقاله است ، اما شما باید سیستم روشنایی مناسب را با طیف صحیح نور ، شدت ، قدرت و ارتفاع کافی برای کار انتخاب کنید.

برای یک سیستمکشت هیدروپونیک ساده و 20 لیتری DWC مانند آنچه ما در این آموزش شما را به انجام آن آموزش دادیم، شما باید سعی کنید سیستم سطل 20 لیتری خود را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نکته بزرگ: کشت گیاهان خود را از کلون ها شروع کنید

اگر به تازگی شروع به رشد هیدروپونیک کرده اید ، لازم است کار را برای خود آسان کنید. بهترین راه برای پیشگیری و از بین بردن همه چیزهایی است که ممکن است اشتباه انجام دهید.

به همین دلیل توصیه می کنیم به جای استفاده از بذر گیاه برای اولین رشد خود ، از یک گیاه زنده شروع کنید. این روش “شبیه سازی” نامیده می شود و مزیت بیشتری در مورد نحوه انجام این کار در اینجا یافت می شود.

برای استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مثال ، کافی است یک نهال گیاه دارویی تهیه کرده و به آرامی آن را از خاک و ظرف گلدان موجود در آن خارج کرده و تمام خاک ریشه های گیاه را بشویید تا باعث الودگی مخزن مواد مغذی شما نشود.

هنگامی که ریشه گیاه را با آب شستشو دادید ، می توانید آن را به سادگی در گلدان تمیز و استریل خود بر روی درب سطل خود اضافه کنید. اگر نهال دارای ریشه هایی است که می توانید از گلدان خالص به داخل آب بکشید ، این حتی بهتر است و کار شما را آسان تر می کند.

چگونه مطمئن شویم که آب گیاه شما را از بین نمی برد ؟

در صورت امکان ، لازم است از آب اسمز معکوس (RO) برای محلول مغذی خود استفاده کنید زیرا در غیر این صورت می توانید به گیاهان خود آسیب جدی وارد کنید. شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ما “چرا همه پرورش دهندگان کشت هیدروپونیک باید از سیستم های آب اسمز معکوس استفاده کنند” مراجعه کنید.

همچنین ، اگر از آب RO و به ویژه اگر از آب لوله کشی استفاده می کنید ، باید بدانید که pH عامل مهمی است. بیشتر آب لوله کشی در محدوده pH 7.0-8.0 است. اما محدوده ی ایده آل PH برای رشد گیاه بین 5.5 تا 6.5 می باشد که شما در صورت استفاده از آب لوله کشی باید PH آن را کاهش دهید.

چگونه مقدار پی اچ را اندازه بگیریم؟ برای آزمایش آب خود باید یک pH سنج خریداری کنید. و اگر pH شما در محدوده ی ایده آل نبود، باید pH-Up یا pH-Down را برای تنظیم سطح pH خود اضافه کنید.

چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. زیرا وقتی PH سیستم هیدروپونیک شما از تعادل خارج می شود – که در صورت عدم وجود نوعی عامل یا مکانیزم تثبیت کننده به سرعت اتفاق می افتد – توانایی گیاهان شما در جذب عناصر کلان ، ثانویه و ریزمغذی ها و همچنین ویتامین ها ، کربوهیدرات ها و سایر منابع مفید بسیار محدود می شود.

حقیقت این است که برخورد با مسائل pH می تواند یک دردسر واقعی باشد. این خبر بد است اما خبر خوب این است که اگر از محصولات مناسب استفاده کنید ، می توانید تمام مسائل مربوط به pH خود را به طور کامل از بین ببرید و هرگز نگران این موضوع نباشید!

در پایان امیدواریم از مطالعه این آموزش لذت برده باشید و در صورت بروز هر گونه سوال و مشکل آن را با مشاوران متخصص در زمینه کشت گیاه دیجی فارمر در میان بگذارید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *