چرا همه پرورش دهندگان کشت هیدروپونیک باید از سیستم های آب اسمز معکوس استفاده می کنند؟

اگر می خواهید محصولات هیدروپونیک خود را به سطح بعدی برسانید و بهتر، عملکرد سازگار تر را ببینید، ممکن است یک گام مهم وجود داشته باشد که شما مشرف به …

آب مورد استفاده شما! یعنی آب اسمز معکوس

پس از همه چیزهایی که شما تهیه نمودید، شما احتمالا در سیستم نورپردازی خود، مواد مغذی مناسب، لامپ ها، و سایر تکنولوژی های هیدرولیکی فن آوری استفاده می کنید، هزینه کرده اید.

پس چرا وقتی از این ها استفاده می کنید برداشت بیشتر و بهتر را تجربه نمیکنید؟ حقیقت این است تاثیر پذیری بیشتر از مواد مغذی تخصصی که خریداری می کنید، به آب عالی نیاز دارید که به معنای تصفیه آب عالی است.

چرا؟

از آنجا که اگر تمام مواد مغذی موجود در آب شما وجود داشته باشد، به راحتی می توانید با استفاده از آبی که متعادل است مانند آب اسمز معکوس و مخصوص برای کشت هیدروپونیک از آن استفاده می شود ، استفاده کنید تا هیچ مواد مغذی ای که به گیاه می دهید را از دست ندهید.

آن چیزی که باید شما در مورد آب اسمز معکوس بدانید!

به طور خلاصه، تولید کنندگان مواد مغذی هیدروپونیک به طور خاص محصولات خود را طراحی کرده اند که در مقادیر دقیق برای گیاهان شما مورد استفاده قرار می گیرند، اما اگر سایر مواد دیگر در آب خود برای شروع وجود داشته باشد، شما با راه حل های نامتعادل مواد مغذی که به گیاهان آسیب می رسانند، مواجه می شوید.

به عنوان مثال “آب قلیایی” اگر آب را انتخاب کنید. آب قلیایی حاوی سطح بالای کربنات های حل شده و بی کربنات کلسیم و منیزیم به عنوان یون است. آب قلیایی حاوی غلظت زیادی از انواع یون هاست، مانند کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و کربنات آنها و ترکیبات بی کربنات است. و بی کربنات بدترین مواد مغذی موجود در آب های قلیایی است.

غلظت یون ها در PPM اندازه گیری می شود (تعداد در هر میلیون). pH اندازه گیری شدت، نه مقدار (غلظت) یون ها در بستر کشت شماست.

بدتر از آن:

قلیایی بودن به طرز وحشیانه ای در محیط رو به رشد خود در یک چرخه تجمع می یابد که باعث افزایش PH بستر ​​شما می شود با سرعتی باورنکردی این کار را انجام می دهید وباعث بروز مشکلات جدی در تثبیت PH در مخزن مواد مغذی و بستر کشت شما میشود ، که به طور قابل ملاحظه ای برداشت شما را کاهش می دهد.

 و در سطح پایین تر ، ترکیبات دیگری وجود دارد که غلظت آن بسیار کم است که ما حتی نباید در مورد آنها مانند هیدروکسید، سولفیت ها و آرسنات ها نگران باشیم.

اما هنوز هم، چیزهای زیادی در آب شما است که شما نیازی ندارید و نمی خواهید.شما این مطالب را از دیجی فارمر میخوانید. نمی خواهید یا به طور بالقوه برنامه تغذیه متعادل خود را از بین ببرید که می تواند منجر به رشد ضعیف، بازده کمتر یا حتی گیاهان بیمار شود!

آب سخت

آن چه که باید در مورد آب سخت بدانید!

“سختی” اندازه گیری غلظت ترکیبی کلسیم نامحلول و منیزیم در آب است.

هنگامی که مقدار قلیایی در منبع محلول مواد مغذی شما اندازه گیری نشده باشد و برای مخلوط کردن محلول مواد مغذی استفاده شود – حتی با یک مخزن تغذیه ای متعادل pH به درستی pH در آن تنظیم شده باشد- گیاهان شما می توانند از دریافت آب قلیایی رنج ببرند که به طور ناگهانی باعث افزایش سطح PH آب شما شده و باعث قفل شدن رشد گیاه شما شده و عناصر حیاطی جهت رشد را از گیاه شما می رباید و پتانسیل گیاه را برای برداشت حداکثری محصول را از بین می برد.

حتی استفاده از نرم کننده های آب که جهت پایین آوردن سختی آب مورد استفاده قرار میگیرد که یون های کلسیم و منیزیم را جایگزین می کند و کربنات ها و بی کربنات ها را پشت سر می گذارد اما به هیچ عنوان میزان قلیایی بودن آب شما را تغییری نمی دهد و مشکل هم چنان پا برجا باقی می ماند.

یک هشدار بزرگ برای شما اگر از نرم کننده های آب برای کاهش سختی آب استفاده می کنید بهتر است بدانید این کار باعث افزایش سدیم به آب شما می شود که برداشت شما را به شدت کاهش می دهد.

اگر حتی از آب لوله کشی خوبی استفاده می کنید تقریبا این اطمینان را به شما میدهیم که شما مشکلات قلیایی بودن آب را خواهید داشت. در واقع اکثر شهرداری ها آب لوله کشی با کیفیت پایین دارند و قلیایی می باشد. ما شخصا آب شهری را دیده ایم که 900 ppm است و شدیدا قلیایی است.

آیا معیاری وجود دارد که بتوانید از کیفیت ro water خود مطمئن شوید؟

بله قطعا! اندازه گیری مقدار PPM آب برای گیاه شما حیاتی می باشد. دیجی فارمر دستور العمل زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

در واقع اگر مقدار PPM آب شما زیر 10 باشد ، می توانید به این نتیجه برسید که آب شما کیفیت مطلوبی دارد. اما اگر مقدار آن بیشتر از 10 باشد باید آب اسمز معکوس را تهیه کنید.

شاید بپرسید، “چگونه قلیایی بودن آب را اندازه گیری کنیم؟

خوب، نحوه اندازه گیری قلیایی بدان معناست که چه مقدار کربنات و بی کربنات در آب شما وجود دارد.شما این مطالب را از دیجی فارمر میخوانید. بنابراین اکنون می دانیم که ما باید آب را آزمایش کنیم و راه های متعددی برای آزمایش میزان قلیایی بودن آب وجود دارد. یک راه قلیایی متر (که با آن مقدار PPM آب را اندازه گیری می کنند) است که کاملا متفاوت از یک EC متر (EC Meter) است.

بهترین روش برای اندازه گیری PPM محلول مواد مغذی چیست ؟

یکی از روش هایی که مردم برای اندازه گیری ppm استفاده می کنند ، اندازه گیری هدایت الکتریکی آب با TDS (مجموع جامدات محلول) است ، اما ما این را توصیه نمی کنیم زیرا TDS برای تعیین مقبولیت آب آشامیدنی در نظر گرفته شده است ، نه محلول های مواد مغذی.

در عوض از دستگاه اندازه گیری EC (رسانایی الکتریکی) استفاده کنید ، این دسنگاه به طور خاص برای اندازه گیری محلول های مواد مغذی ساخته شده است.

در اینجا یکی از بزرگترین رازهایی است که بهترین پرورش دهندگان جهان مدتها پیش کشف کرده اند را برملا می کنیم! 

اگر می خواهید محصول درجه یک جهانی داشته باشید ، باید از آب بسیار عالی و روشهای عالی تصفیه آب واقعاً عالی استفاده کنید.

و یک راه بسیار ساده برای اطمینان از دریافت سیستم RO water .شما این مطالب را از دیجی فارمر میخوانید. این یک ضرورت مطلق برای بازده بیشتر است. اما ابتدا قبل از اینکه وارد آب اسمز معکوس شویم…

اسمز چیست؟

ویکی پدیا اسمز را اینگونه تعریف می کند:

توصیف بدین شرح می باشد که اسمز یک فرایند فیزیکی است که در آن هر حلال در غشای نیمه تراوا (نفوذپذیر به حلال ، اما نه املاح) حرکت می کند و دو محلول با غلظت های مختلف را جدا می کند.

اما این تازه شروع کار است

وقتی از اسمز به عنوان یک روش تصفیه آب استفاده می شود ، از همین فرایندهای فیزیکی و غشاهای نیمه تراوا استفاده می شود ، اما از یک سیستم تحت فشار برای هل دادن حلال (در مورد ما حلال آب است) از طریق سیستم اسمز استفاده می شود.

سیستم آب اسمز

حال اسمز معکوس چگونه کار می کند و چرا باید از آب اسمز معکوس استفاده کرد؟!

در این مرحله اگر می پرسید RO (اسمز معکوس) چیست ، ویکی پدیا این تعریف اسمز معکوس را ارائه می دهد:

اسمز معکوس (RO) یک فناوری تصفیه آب است که از غشای نیمه تراوا برای حذف یونها ، مولکولها و ذرات بزرگتر از آب آشامیدنی استفاده می کند.

… اسمز معکوس می تواند انواع زیادی از گونه های محلول و معلق را از جمله باکتری ها را از آب حذف کند و هم در فرایندهای صنعتی و هم در تولید آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. شما این مطالب را از دیجی فارمر میخوانید. نتیجه این است که املاح در یک طرف تحت فشار غشا باقی می ماند و به حلال خالص اجازه می دهد تا به طرف دیگر منتقل شود. برای انتخابی بودن ، این غشا نباید اجازه دهد مولکولها یا یونهای بزرگی از طریق منافذ (سوراخ ها) عبور کنند ، بلکه باید اجزای کوچکتر محلول (مانند مولکولهای حلال) را آزادانه عبور دهند.

آب اسمز معکوس

بنابراین به طور خلاصه آب اسمز معکوس چیست؟ همانطور که احتمالاً شروع به مشاهده کرده اید ، فرایند اساسی این است که شما یک محلول (در این مورد آب) را مجبور می کنید تا از فیلتراسیون غشایی عبور کند. شما این مطالب را از دیجی فارمر میخوانیدبرای مصارف ما ، این مجموعه از فیلترهای چند مرحله ای عبور می کند که غشاهای بسیار خوب و نیمه تراوا هستند که اساساً فیلترهای بسیار بسیار خوبی می باشند.

این فرآیند این امکان را می دهد تا آب از طریق فیلترها عبور کند ، اما همه مولکول های دیگر به دام افتاده و از عبور آن جلوگیری می کنند. این همان چیزی است که آب را از تمام مواد معدنی محلول و سایر ناخالصی ها تصفیه می کند. در واقع ، یکی از پرکاربردترین کاربردهای اسمز معکوس ، تولید آب آشامیدنی خالص از آب اقیانوس با فیلتر کردن تمام نمک موجود در آب اقیانوس است.

بیشتر سیستم های آب اسمز معکوس که توسط پرورش دهندگان هیدروپونیک استفاده می شود در سه مرحله ارائه می شود.

مرحله 1 – فیلتر رسوب – این تمام چیزهای بزرگی را که می تواند به سایر فیلترهای آسیب برساند ، خارج می کند. این چیزی است که ممکن است با چشم غیر مسلح ببینید.

مرحله 2 – فیلتر کربن – کلر و سایر عناصر آلی را خارج می کند.

مرحله 3-غشای نیمه تراوا-مرحله نهایی سیستم فیلتر و دقیق ترین آن است و بقیه موادی که در مرحله 1 و 2 حذف نشده اند را حذف می کند.

RO water

سیستم های اسمز معکوس بر اساس میزان گالن یا لیتر آب تولید شده در یک دوره 24 ساعته قیمت گذاری و رتبه بندی می شوند. شما این مطالب را از دیجی فارمر میخوانید. به همین دلیل بسیاری از پرورش دهندگان 24 ساعت شبانه روز خود را در یک مخزن جداگانه انجام می دهند. بنابراین برای جلوگیری از جاری شدن بیش از حد مخزن آب اسمز معکوس ، مانند کولر های آبی، یک شناور باید بسته شود.

سرمایه گذاری در سیستم اسمز معکوس یکی از هوشمندترین قدم هایی است که می توانید برای به دست آوردن نتایج بهتر در اتاق کشن خود بردارید!

فکرش را بکنید ، شما تمام این مدت همراه با کار سخت را صرف ساختن اتاق کشت خود کرده اید و سپس آخرین کاری که می کنید این است که اگر روی آب صرفه جویی کنید و از آب معمولی استفاده کنید زیان زیادی را به خود وارد می سازید.

قیمت دستگاه های تولید آب اسمز معکوس بالا نیست و شما می توانید با هزینه نه چندان زیاد نیاز خود را در این زمینه به عنوان یک گام مهم برای کشت خود بردارید. یک سیستم اسمز معکوس ناخالصی ها – از جمله قلیائیت – را از آب شما خارج کرده و بازدهی بیشتری به شما می دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *