بستر کشت هیدروپونیک یا بستر کشت خاک ! کدام یک برتر است؟

بستر کشت هیدروپونیک و بستر کشت خاک

هنگامی که تصمیم برای پرورش گیاه خود می‌گیرید اولین مسئله ای که با آن مواجه خواهید شد انتخاب بستر کشت مناسب برای گیاه شما می باشد! بستر کشت هیدروپونیک و بستر کشت خاک ! در این مقاله ما به تقابل و تفاوت دو بستر  کشت محبوب هیدروپونیک و خاک می پردازیم. مزایای هیدروپونیک به عنوان یک بسنر کشت در مقابل با خاک چیست !

مانند هر چیزی در دنیای کشت گیاهان لیستی طولانی در مورد مزایا و معایب هر کدام وجود دارد و کسانی که یکی از این دو را استفاده می کنند در اثبات مزایای نوع کشت خود دلایل فراوانی دارند.

اما برنده ی اصلی کدام است ؟

با ما همراه باشید تا کامل متوجه شوید…

مزایای کشت گیاه در بستر کشت هیدرپونیک !

زمانی که شما بستر کشت هیدروپونیک را انتخاب می کنید در اصل بجای استفاده از خاک از بستری برای کشت محصول استفاده می کنید که کاملا بی اثر و حاوی هیچ گونه مواد معدنی و مواد مغذی نمی باشد . در بستر کشت هیدروپونیک شما به روشی مستقیم مواد مغذی و آب و اکسیژن را به گیاه خود می رسانید.

البته همانطور که میدانید سیستم های مختلفی از کشت هیدروپونیک وجود دارد که تنظیمات مختص به خود را دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.

بیایید به هر کدام از این ها نگاهی بیندازیم …

آشنایی با سیستم هیدروپونیک در گردش

یکی از سیستم های بستر کشت هیدروپونیک می باشد که به طور معمول، در سیستم گردش مجدد هیدروپونیک، تنها نقطه محیط رشد این است که گیاه خود را به صورت فیزیکی به سیستم هیدرپونیک خود متصل کنید.

و سرمایه گذاری در این نوع کشت برای گیاهتان دو مزیت کلیدی دارد!

اول آن که در شروع برای از مواد مغذی کلیدی به طور بسیار موثر برای گیاه خود استفاده می کنید.

این به این دلیل می باشد که مواد مغذی لازم و مورد نیاز گیاه شما همراه با آب و اکسیژن کافی در محدوده PH مطلوب در اختیار گیاه شما قرار می گیرد.

بنابراین می توانید مطمئن باشید گیاه شما آن مواد مغذی ای که شما در نظر گرفته اید را دریافت و به طور بسیار عالی ای جذب می کند.

ثانیا سیستم های در گردش هیدروپونیک بسیار به لحاظ استفاده مواد مغذی مقرون به صرفه و کم مصرف می باشند .

سه عدد از معایب اصلی این نوع سیستم را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد…

اولا زمان بیشتری جهت رسیدگی و ثابت نگه داشتن دمای محلول مواد مغذی خود نیاز دارید.

و آنجایی که نیاز دارید تا همیشه مطمئن باشید دمای مطلوب برای مواد مغذی شما تامین میگردد نیاز به سرمایه گذاری بیشتر جهت خرید لوازم سرمایشی و گرمایشی را دارد.

شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. دوم آن که سیستم های هیدروپونیک در گردش شما در معرض عوامل بیماری زیاد و عاری از هر گونه باکتری و میکروارگانیزم هایی هستند که میتوانند بستر کشت شما را استریل کنند.

به همین دلیل گیاهان شما بسیار مستعد عوامل بیماری زا از جمله پیتیوم می باشد و زمانی که تمام گیاهان شما از طریق مواد مغذی محلول در ارتباط با یکدیگر می باشد این بیماری به سرعت می تواند گسترش یابد.

و در آخر آن که نگهداری مواد مغذی به صورت محلول نیازمند وسایل متعدد و مختلفی دارد.

لذا دستگاه PH سنج و EC سنج شما زودتر خراب خواهند شد و شما نیاز دارید تا بر اساس دستور العمل سازنده دستگاه نهایت دقت را در استفاده از دستگاهتان به عمل آورید.

استفاده از سیستم کشت آب عمیق DWC برای رشد گیاه به صورت هیدروپونیک

اگر تحقیقات خود را در مورد سیستم های کشت هیدروپونیک آغاز کرده باشید احتمالا نام سیستم DWC یا سیستم کشت آب عمیق به گوشتان خورده است.

و احتمالا می دانید که بسیاری از پرورش دهندگان کشت هیدروپونیک به خاطر سادگی این سیستم به طور جد از آن استفاده می کنند.شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید.

که به یکی از بهترین سیستم ها برای مبتدیان تبدیل شده است.

اما وقتی کمی بیشتر در مورد آن مطالعه می کنید ممکن است به این نتیجه برسید که از سیستم دیگری استفاده کنید.

این امر به دلیل آن است که DWC یا سیستم کشت آب عمق نیاز به مواد مغذی زیادی دارد و میزان زیادی آب برای این سیستم کشت مورد نیاز شما می باشد.

علاوه بر این، به لحاظ تدارکاتی که باید انجام دهید تخلیه مواد محلول و خنک کرد آن کمی مشکل می باشد زیرا فاقد منبع آب مشترک می باشد.

اگر قصد استفاده از سیستم DWC را دارید می توانید برخی از این چالش ها را با سیستم RDWC یا همان سیستم کشت گردشی آب عمیق برطرف کنید.

برسی سیستم کشت EBB And Flow برای کشت گیاهان!

با استفاده از سیستم EBB And Flow یا همان سیستم جزر و مد، ریشه گیاه شما ابتدا درون مواد مغذی محلول مناسب غرق می شود و سپس در یک چرخه ی پیوسته محلول به مخزن مواد مغذی شما تخلیه می گردد.شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید.

مشابه با سیستم DWC یا همان سیستم کشت آب عمیق، پرورش دهنگان به دلیل سادگی طراحی سیستم EBB And Flow را دوست دارند.

به دلیل عدم استفاده از دستگاه قطره چکان و لوله ای اسپری به احتمال زیاد به دلیل گرفتگی در لوله های ارسال محلول به ریشه گیاهتان با شکست مواجه می شوید.

سیستم های Ebb And Flow همچنین دارای طراحی بهتر و کارآمدتر از نظر کنترل دما هستند، زیرا محلول مغذی زمان کمتری را در معرض گرمای تولید شده توسط محیط رشد و پمپ های شما قرار می دهد.

این سیستم هیدروپونیک همچنین شما را قادر می سازد تا از انعطاف پذیری بیشتر کاناپی لذت ببرید. و هنگام استفاده از جداول مخصوص غرق کردن ریشه گیاه ، میتوانید گیاهان خود را در گلدان های مخصوص و ویژه این نوع سیستم قرار دهید تا کارایی فضای مورد استفاده خود را به حداکثر برسانید.

بزرگترین عیب سیستم Ebb And Flow؟

از آنجا که این سیستم نیاز به انتقال مقدار زیادی آب از یک مکان به مکان دیگر دارند ، باعث می شود که سیستم انتقال مواد مغذی شما مستعد نشتی شود که می تواند فاجعه ای همه جانبه برای محصولات شما ایجاد کند. با در نظر گرفتن همه موارد ، سیستم Ebb and Flow هنوز یکی از محبوب ترین گزینه ها برای رشد گیاهان به صورت هیدروپونیک می باشد.

مزایا و معایب کشت ایروپونیک برای کشت گیاهان

یک سیستم ایروپونیک دارای مزایای فوق العاده ای است…

شکی در این موضوع وجود ندارد…

اما به خاطر داشته باشید این سیستم مناسب افراد مبتدی نمی باشد.

به دلیل ان که در هر دو طرف این موضوع هوایی که ریشه در معرض آن قرار میگیرد بسیار با اهمیت می باشد .

تا آنجا که مزایا و محیط مناسب وجود دارد … گیاهان شما در حال دریافت محلول مغذی به شکل آئروسل هستند ، که منجر به کارآمدترین جذب ممکن می شود.

و از آنجا که ریشه گیاهان شما در هوا معلق است ، در طول چرخه محصول شما اکسیژن رسانی بالایی را دریافت می کند.

همه چیز عالی به نظر می رسد، اما …

شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. اما در طرف دیگر قضیه، شما می توانید با چهار مشکل عمده در زمینه ایروپونیک مواجه شوید که می تواند به اندازه کافی برای جلوگیری از برخی از باتجربه ترین تولیدکنندگان برای استفاده از سیسنم ایروپونیک باشد.

ببینید، اگر میخواهید گیاه خود را با روش ایروپونیک پرورش دهید…

پس به خاطر داشته باشید که دستگاه های این سیستم مستعد خرابی های مکانیکی متعددی میباشند. این به این دلیل است که دستگاه اسپری محلول مواد مغذی به ذرات معلق بسیار حساس هستند.

و در حالی که ریشه های گیاهان شما سطوح اکسیژن رسانی بالاتری دریافت می کنند، همچنین به این معنی است که آنها بیشتر احتمال دارد باعث عوامل بیماری زا را در رشد گیاه شما شوند.

و در اننها از آنجا که گیاهان پرورش یافته در هواشناسی به منبع دائمی محلول مغذی نیاز دارند ، به شدت به برق و پمپ ها متکی هستند. در صورت خرابی برق ، نتایج فاجعه بار خواهد بود.

نگاهی کلی به مزایا و معایب سیستم قطره ای در گردش میپردازیم

در نهایت احتمال دارد برای سیستم کشت هیدروپونیک از سیستم قطره ای در گردش استفاده کنید.

که مزایای متمایز بسیاری این سیستم هیدروپونیک به خصوص دارد.

برای شروع می توانید از انواع مختلفی از محیط های رشد استفاده کنید و گستردگی این سیستم بسیار مورد پسند کشاورزان در سراسر دنیا قرار گرفته است. از آنجا که سیستم های قطره ای در گردش با بسیاری از گزینه ها سازگار هستند ،به راحتی میتوانید یکی را بر اساس سلیقه خود یا ویژگی هایی مانند نگهداری آب و غیره انتخاب کنید.

و حتی اگر قصد گسترش محیط کشت خود را دارید با استفاده از این سیستم به راحتی میتوانید با استفاده از این سیستم محیط کشت خود را گسترش دهید.

فقط یک نکته منفی در مورد سیستم قطره ای در گردش وجود دارد…

شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. در رابطه با استفاده از این سیستم امکان خرابی مکانیکی دستگاه های شما وجود دارد. برای جلوگیری از گرفتگی مسیرهای ابیاری باید احتیاطهای لازم را در رابطه با این موضوع انجام دهید

کشت گیاه در بستر خاک

تا اینجا ما به مزایا و معایب کشت در بستر هیدروپونیک پرداختیم. حال نگاهی به مزایا و معایب کشت در بستر خاک میپردازیم.

در این نوع بستر ما برای کاشت گیاه به دو دسته مختلف تقسیم می شود

دسته اول خاک حرفه ای تولیدی می باشد که حاوی پیت ماس برای مواد مغذی، پرلیت برای هوادهی و آهک برای کاهش PH می باشد.

دسته دوم بسترهای کشت مانند کوکوپیت می باشد که حاوی هیچ گونه مواد مغذی ای نمی باشد.

در دو بخش ما هر دو را پوشش خواهیم داد.

خاک های اصلاح شده ، یک سکه دو رو می باشند.

خاک های اصلاح شده در حال حاضر دارای مقدار مشخصی از مواد مغذی هستند و بسیاری از شرکتهای خاک این مزیت را برای پرورش دهنده می دانند. به زبان ساده ، با مواد مغذی ساخته شده و از لحاظ نظری مجبور نخواهید بود برای تکمیل محصول خود از کود زیادی استفاده کنید.

گاهی اوقات ، به دلیل فرآیندهای آلی که در ناحیه ریشه رخ می دهد ، مواد مغذی بیشتر از آنچه در یک زمان خاص انتظار می رود در دسترس قرار می گیرند.شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. به عنوان مثال ،بروشور خاک خریداری شده توسط شما ممکن است بگوید مقدار کافی NPK در خاک وجود دارد که می تواند تا 5 هفته اول مرحله دوره رشد دوام بیاورد… اما ناگهان ، همه این مواد مغذی در دو هفته اول در دسترس گیاهان شما قرار می گیرد.

این شما را با دو مشکل بزرگ روبرو می کند.

گیاهان شما یا دچار سوختگی مواد مغذی می شوند…

یا اینکه سعی می کنید حدس بزنید چه زمانی محصول خود را با کود تکمیل کنید.

از طرفی دیگر این خاک های به دلیل استفاده از سطح PH بسیار مناسب و محیطی  استریل شده و خالی از هر گونه قارچ و عوامل بیماری زا بسیار برتر از خاک های باغچه ای می باشند.

بستر کشت خاک

بستر کشت بدون خاک

اگر کشت گیاه خود را درون محیطهای بدون خاک و محیطی بی اثر و بدون مواد مغذی شروع کنید حدسیات خود را در مورد استفاده از کودها از بین می برید.

به این دلیل که بستر کشت کوکوپیت مواد مغذی محیط بی اثر هستند و هیچ ارزش مغذی ذاتی برای محصولات شما ندارند.شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. بنابراین اگر می خواهید از کنترل کامل رژیم تغذیه خود لذت ببرید ، یک محیط بدون خاک می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

برخی از پرورش دهندگان نیز به دلیل حفظ آب و مواد مغذی فوق العاده ، محیط های بدون خاک را دوست دارند…

اما اگر این مسیر را انتخاب کردید ، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

اتوماسیون بسترهای کشت بدون خاک دشوار است.

دوم آنکه حتی اگر به هر گیاه در رشد خود مقدار مساوی آب بدهید. میزان رشد متفاوتی خواهند داشت و مقادیر متفاوتی از آب و مواد مغذی را در خود نگه می دارند.

رشد در خاک و خطرات آبیاری بیش از حد

هنگام تصمیم گیری بین هیدروپونیک یا خاک ، یک نکته دیگر را نیز باید در نظر گرفت… 

وقتی در خاک رشد گیاه خود را پرورش می دهید، می توانید انتظار داشته باشید که زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی فرآیندهای دستی کنید ، که در مورد کشت هیدروپونیک این موضوع وجود ندارد.

زیرا موضوع اینجاست… 

آب زیاد می تواند رشد ریشه را متوقف کند. وقتی ریشه های شما بیش از حد خیس می شوند ، انگیزه ای برای گسترش و جستجوی آب ندارند. اغلب اوقات ، پرورش دهندگان متوجه مشکلی می شوند که در اواخر چرخه محصول آنها بوجود می آید که در واقع به این عدم توسعه ریشه مربوط می شود. برای جلوگیری از وقوع این امر ، باید از قرار دادن گیاهان خود در گلدان های بزرگ که احتمال بیشتری برای ذخیره آب اضافی دارند ، اجتناب کنید.

همچنین آبیاری بیش از حد در خاک می تواند منجر به قارچ و حشرات شود. با این حال ، به احتمال زیاد با عوامل بیماری زای مضر روبرو می شوید.

Hydroponics به شما کنترل کامل بر برنامه تغذیه شما می دهد 

هنگام انتخاب بین هیدروپونیک یا خاک ، این مسئله می تواند عامل تعیین کننده ای برای برخی از پرورش دهندگان باشد.

شما این مطالب را از دیجی فارمر می‌خوانید. واقعیت این است که نژاد های مختلف گیاهان و انواع مختلف به انواع و نسبت های مختلف مواد مغذی نیاز دارند… چیزی که فقط در تنظیمات هیدروپونیک می توانید به طور دقیق کنترل کنید.

اکنون ، یک سیستم هیدروپونیک خالص به ریشه گیاهان شما اجازه می دهد تقریباً بدون زحمت این مواد مغذی را جذب کنند.

اگر در بحث هیدروپونیک در برابر خاک تصمیم گرفتید که هیدروپونیک گزینه بهتری برای شما است ، حتماً راهنمای مبتدیان برای کشت هیدروپونیک ما را در اینجا بررسی کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *