قفل شدن مواد مغذی! چالشی بزرگ و راهکار جلوگیری از آن!

امروز ، ما در مورد یکی از رایج ترین مشکلاتی که پرورش دهندگان در گلخانه های خود با آن روبرو می شوند صحبت می خواهیم کرد…

قفل شدن مواد مغذی

همچنین خواهید فهمید که چرا تشخیص این مسئله بسیار مهم است. زیرا اگر این مشکل را اشتباه تشخیص دهید ، در واقع به مشکل خود دامن زده و موضوع را سخت تر از آنچه که هست می کنید.

همان تشخیص اشتباهی که بسیاری از پرورش دهندگان مبتدی انجام می دهند.

پس از خواندن این راهنمای کوتاه ، نه تنها خواهید فهمید که ققل مواد مغذی چیست ، بلکه نحوه رفع آن و (حتی بهتر!) اینکه چگونه در وهله اول و در همان مراحل ابتدایی از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

قفل شدن مواد مغذی

قفل شدن مواد مغذی به چه معناست؟

قفل کردن مواد مغذی یا همان nutrients lockout یکی از رایج ترین مشکلاتی است که پرورش دهندگان با آن رو به رو می شوند.

این مشکل باعث نا امیدی در پرورش دهندگان مخصوصا آن هایی می شود که افراد مبتدی می باشند رخ می دهد و نمی دانند چگونه باید با آن مقابله کنند.

در اصل ، هنگامی که گیاهان شما با محدودیت مواد مغذی روبرو هستند – آنها نمی توانند مواد مغذی را که به آنها می دهید را دریافت کنند. این واقعاً مانند این است که مواد مغذی در داخل بستر گیاهان شما “قفل” می شوند!

محاصره مواد مغذی زمانی اتفاق می افتد که گیاهان قادر به جذب مواد مغذی اولیه مورد نیاز برای سالم ماندن نیستند. این معمولاً در نتیجه یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد که بین محلول مغذی ، محیط در حال رشد و خود گیاهان شما رخ می دهد.

اما سوالی که ایجاد میشود این است…

چگونه بسیاری از مواد مغذی می توانند باعث قفل شدن و شوک شدن گیاه شما شوند؟

همانطور که می دانید، گیاهان شما با جذب ترکیبات مواد مغذی ، آب و هوا و در طی این فرایند، محیط رشد شما – به مرور زمان – می تواند نمک های اضافی و سایر مواد را در خود جمع کند.

قفل شدن مواد مغذی

وقتی مقدار زیادی نمک و مواد مغذی دیگر در بستر گیاه شما تجمع کند، می تواند با گیاهان شما و محلول های مغذی که به آنها غذا می دهید واکنش نشان دهد. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است مواد مغذی اضافی با هم پیوند خورده یا به مدل های خاصی با یکدیگر و گیاه شما ناسازگار شوند و در نهایت آنها را در دسترس گیاه قرار ندهد.

به طور خلاصه ، وجود تجمع بیش از حد مواد مغذی است که باعث تغییر pH محیط رشد شما می شود و این خود باعث محرومیت مواد مغذی برای گیاه شما می شود.

چگونه pH نامناسب می تواند باعث قفل شدن مواد مغذی شود

اهمیت pH مناسب در رشد را نمی توان اغراق آمیز عنوان کرد…

محدوده مطلوب  pH برای رشد گیاهان سرپوشیده با ارزش بالا 5.5-6.5 است.

اگر pH خارج از این محدوده بهینه ی خود حرکت کند ، خطر قفل شدن مواد مغذی افزایش می یابد.

این بدان دلیل است که هر ماده مغذی دارای محدوده مطلوب خودش است. برای اکثر گیاهان محدوده مطلوب pH 5.5-6.5 است ، جایی که همه مواد مغذی به اندازه کافی جذب می شوند و کمبود مواد مغذی مشکل ساز نخواهد بود.

اگر pH بیش از حد این محدوده کاهش یابد ، ممکن است برخی از مواد مغذی توسط گیاهان بر سایر موارد ترجیح داده شود.

به عنوان مثال ، زمانی که PH به مقدار 5 کاهش می یابد، آهن و منگنز به راحتی جذب می شوند در حالی که کلسیم و منیزیم جذب نمی شوند. جذب کلسیم و منیزیم در pH 5 و کمتر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. ریشه های گیاه نمی توانند آنها را به راحتی جذب کنند و به احتمال زیاد گیاه دچار کمبود کلسیم و منیزیم می شود.

علائم و نشانه های قفل شدن مواد مغذی چیست؟

زمانی که گیاهان شما با محدودیت مواد مغذی روبرو می شوند ، ممکن است دچار اختلال در رشد شوند و شاخ و برگ های آن ها زرد و پژمرده و بی روح شوند.

گیاهان شما همچنین ممکن است همچنین در قسمت برگ ها دچار سوختگی شوند.

در اصل ، همه ی این علائم نشان از کمبود مواد مغذی را دارد که گیاه شما به اندازه کافی مواد مغذی لازم و بهینه را دریافت نمی کند…

و این بسیار مهم است که متوجه شوید این اتفاق می افتد حتی اگر هنوز به آنها کود می دهید مثل اینکه باید از برنامه تغذیه مناسب استفاده کنید.

این به این دلیل است که شما مقدار زیادی مواد مغذی به آنها می دهید ، اما آنها قادر به جذب این مواد مغذی نیستند ، بنابراین به نظر می رسد آنها دچار کمبود مواد مغذی شده اند.

هشدار!

تشخیص نادرست می تواند گیاهان شما را به کل نابود کند!

در این مرحله ، می توانید ببینید که چگونه این مشکل پیچیده تر می شود.

بسیاری از پرورش دهندگان که با قفل مواد مغذی آشنا نیستند ممکن است مشکل گیاهان خود را اشتباه تشخیص دهند.

از آنجا که به نظر می رسد گیاهان آنها با کمبود مواد مغذی مواجه شده اند ، پرورش دهندگان مبتدی فکر می کنند که باید به آنها مواد مغذی بیشتری بدهند.

که تنها کاری که می کنند این است که افزایش مواد مغذی فقط نمک و مواد مغذی بیشتری به بستر کشت شما می افزاید … که بر PH تأثیر منفی بیشتری می گذارد … که باعث کمبود شدیدتر و بیشتر مواد مغذی برای گیاه شما می شود.

بنابراین مطمئن شوید که مواد مغذی زیادی را برای گیاهان خود تامین نکنید زیرا در این مرحله می توانید مشکل را بدتر کنید.

 

نحوه رفع قفل مواد مغذی

اگر با محدودیت مواد مغذی روبرو هستید ، بهترین کار این است که محصولات خود را فلاش کنید.

این امر به پاک کردن محیط رشد شما از هرگونه نمک تجمع یافته که باعث کمبود مواد مغذی می شود ، کمک می کند.

بسته به سیستم هیدروپونیکی که استفاده می کنید ، روش ها ممکن است متفاوت باشد ، اما اساساً شما برنامه معمول تغذیه خود را متوقف کرده و محیط رشد را تمیز می کنید تا از شر نمک و سایر تجمع مواد معدنی که باعث محرومیت و کمبود مواد مغذی می شود خلاص شوید.

بسیاری از پرورش دهندگان از آب معمولی برای شستن گیاهان خود استفاده می کنند ، اما راه حل بهتری نیز وجود دارد.

راه بهتر فلاش کردن !

متداول ترین روشی که پرورش دهندگان محصولات خود را فلاش می کنند این است که به گیاهان خود آبی می دهند که فاقد مواد مغذی در آن است. این مشکل شما را تا حد زیادی حل می کند اما ایده آل نیست…

به این دلیل که، خود فلاش کردن می تواند گیاهان شما را دچار کمبود کند در حالی که آنها از قبل دارای کمبود مواد مغذی بوده اند، بنابراین رشد قوی گلها و درصد رزین را از دست می دهند و به حد مطلوب شما نمی رسند ، مخصوصاً اگر در نزدیکی زمان برداشت باشید.

سایر پرورش دهندگان از فرمول های شستشو برای گیاهان خود استفاده می کنند که عموماً از چند ماده شیمیایی تشکیل شده است و گاهی اوقات این توانایی را دارند که مقدار محدودی از بقایای نمک را از گیاهان شما خارج کنند.

مشکل این است که این فرمول های شستشوی اولیه همچنین می توانند تغذیه گیاهان را حذف کرده و در نتیجه باعث برداشت کمتر و کاهش قدرت برداشت شوند. نه تنها این ، بلکه آنها پاک سازی کامل و افزایش دهنده ارزش مورد نظر شما را ارائه نمی دهند.

شما به سادگی می توانید از کودهایی که برای فلاش کردن استفاده می شوند را با آب خالص ترکیب کرده و از آن برای شستن گیاهان خود استفاده می کنید. همانطور که توسط هزاران نمونه بافت گرفته شده از نوع دقیق گیاهان در حال رشد ثابت شده است ، این روش منجر به محصولاتی می شود که تقریباً به طور کامل از نمک های اضافی و سایر بارها پاکسازی می شوند.

پس از این فرایند شستشو ، دیگر نباید قفل مواد مغذی را تجربه کنید و می توانید مخزن خود را با استفاده از برنامه غذایی تغذیه ی گیاه خود با مواد مغذی و مکمل های خود پر کنید.

چگونه می توان با نظارت بر pH (تقریباً) به طور کامل از قفل شدن مواد مغذی جلوگیری کرد

برای جلوگیری از قفل شدن مواد مغذی ، حفظ گیاهان در محدوده pH ایده آل بسیار مهم است.

و مانند همه مشکلات رو به رشد ، پیشگیری بهتر از درمان است.

در اینجا نحوه اطمینان از حفظ سطح pH در محدوده ایده آل برای جلوگیری از قفل مواد مغذی وجود دارد.

شماره 1: از آب اسمز معکوس استفاده کنید.
شاید متوجه شده باشید که برای شستشو محیط رشد خود نیاز به آب خالص دارید. این بدان معناست که برای اطمینان از خلوص خود باید از آب RO استفاده کنید. استفاده از آب RO تنظیم و حفظ pH شما را آسان تر می کند زیرا شما بر PH آب خود کنترل خواهید داشت.

برای توضیحات کامل در مورد اینکه چگونه آب اسمز معکوس می تواند برای پرورش دهندگانی مانند شما مفید باشد ، اینجا را کلیک کنید.

شماره 2: تنظیم PH با استفاده از محلولهای تنظیم PH
با استفاده از این محلول ها و یک دستگاه PH سنج مقدار PH خود را به مقدار ایده آل 5.5 تا 6.5 برسانید. پس از اضافه کردن محلول به آب اسمز خود میزان مورد نیاز کمی صبر کنید و سپس PH محلول را تنظیم کنید.

نتیجه گیری: می توانید با موفقیت از اکثر مشکلات قفل شدن مواد مغذی جلوگیری کنید!

نکته اصلی این است که اگر از قبل اقدامات مناسب را انجام دهید ، می توانید از اکثر موارد قفل مواد مغذی جلوگیری کنید.

این به این دلیل است که وقتی به میزان pH خود در محیط رشد خود توجه می کنید – با استفاده از مواد مغذی مناسب و آب مناسب همراه با محیط رشد مناسب – می توانید سطح pH را در ایده آل حفظ کنید.

در هر صورت ، اکنون اطلاعات بیشتری در مورد قفل مواد مغذی و نحوه رفع آن دارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *